muteme
about          
blog          
chronicle          

artists          
releases          
events          
live          
shop          
forum          
projects          
michal mariánek    
mateřídouška   
ježíš táhne na berlín  
fx_interactive    
karaoke tundra       
peťo tázok    
<back       

Breakcore-ambientní smršť

První důležitou věcí je nenechat se odradit jménem. Ano je povrchní, provokativní a „rádoby skandální“, ale stejně jako celá tvorba Ondřeje Skaly, který za tímto hudebním projektem stojí, jen na první (povrchní) pohled. Každopádně se tento excentrický umělec neprohlašuje za spasitele dobývajícího Mekku elektronické hudby, jméno jeho projektu je spíše popisem stavu nebo situace. Na přesnou interpretaci se ale ho ale budete muset zeptat osobně...

Na začátek je třeba třeba se zmínit o autorově mimohudební tvorbě – začal studovat malířství na pražské UMPRUM, ale v průběhu studia přešel k videu a konceptům. Jeho díla se vyznačují především provokativností až rouhačstvím a také zdánlivou nesmyslností. Při bližším zkoumaní a zamyšlení však odkrývají překvapivou hloubku, komplexnost a hlavně obrovský smysl pro humor a nadsázku. Zvířátka vulgárně komentující lidská povolání, dozpívání druhého hlasu do celého (!) alba Lucie Vondráčkové včetně vsamplování se do obalu desky, přednášky o vlastní tvorbě v domově důchodců, mateřské školce, policejní akademii nebo v ústavu pro mentálně postižené či ženské věznici, koncept ušití největší slovenské vlajky a jejího oficiálního daru našim východním bratrům atd. Podrobná dokumentace těchto děl, která právě vzniká, snad dobře připraví posluchače na Ondřejovu hudební tvorbu a osvětlí pozadí jejího vzniku.

JTNB živě na koncertě je pěkná jízda, ale ne jenom. Brutální zrychlené beaty a rytmické zlomy, které dominují poměrně různorodému vystoupení, jakoby autora přímo fyzicky ovládaly a přímo nutily jeho tělo provádět neuvěřitelné pohybové kreace ne nepodobné epileptickému záchvatu. Je to absolutní ztotožnění se ze zvukem a rytmem, ať už je jakkoli složitý, či na první pohled zmatený. Klasického schématu 4/4 se v hudbě JTNB téměř nedočkáte, spíše budete nuceni se prodírat rytmikou typu 16/8, 4/7 atd a nechat se stále překvapovat novými breaky a přechody. I když se samozřejmě jedná o elektronickou hudbu, nepostradatelné jsou při vystoupení kromě počítače i živé nástroje – kytara, baskytara a hlavně mikrofon zapojený přes delay efekt. S tím jakoby Ondřej byl srostlý a vůbec ty nejdivočejší rytmy a plochy jeho show vznikají právě beatboxovou improvizací a efektováním hlasu.

V průběhu jeho vystoupení dochází většinou kromě pravověrného breakcore i na překvapivé variace na téměř akustické folkové písně, recitaci poezie a kytarová sóla, která definitivně boří zažité představy o elektronických a laptopových hudebnících. Elektronika je v Ondřejových rukou pouze jedním z nástrojů jak zprostředkovat svou hudební a zvukovou vizi publiku a ne sebestředným cílem akademických experimentátorů. Pokud hledáte definici pojmu „live electronic“ stačí si zajít na koncert projektu Ježíš táhne na Berlín!

Převedení koncertní atmosféry a komunikace s publikem do nahrávky se může jevit jako poměrně složitý úkol a svým způsobem i riziko, ale nebyl by to Ondřej, kdyby nezvolil opět překvapivý a nečekaný přístup. Deska se připravuje a i když termín vydání je stále trochu nejistý, tak ji určitě, až příjde čas, najdete ke stažení na Muteme.